Design Thinking, een buzzwoord, maar wat ís het nu eigenlijk? Hoe werkt het? Hoe pas je het toe en wat brengt het je als organisatie?

Met mijn fascinatie voor het concept ‘innovatie’, mijn achtergrond in Customer Engagement en mijn nieuwsgierigheid naar hoe je als bedrijf kunt overleven in een wereld waarin start-ups de grote jongens steeds vaker van tafel lijken te vegen, schreef ik me in voor de DesignThinkers Bootcamp aan de DesignThinkers Academy in Amsterdam.

En hell yes, een bootcamp was het.

DesignThinkers Bootcamp is een 5-daagse (fulltime) training waarbij je van probleemstelling, naar klantonderzoek, naar conceptontwikkeling, naar testen, naar prototype gaat, waarbij je op dag 4 je concept aan een bestaande klant pitcht. Kortom, je doorloopt de hele ‘Design Thinking proces’.

De challenge van de DT Bootcamp (december 2015):

  • Klant: Gemeente Amsterdam
  • Probleem: ‘In Amsterdam Centrum ligt te veel afval op straat. Hoe kunnen we voorkomen dat toeristen de straten van Amsterdam vervuilen?’
  • Opdracht: Kom met een concrete oplossing en pitch deze aan de gemeente Amsterdam.
  • Context: 4 dagen, 23 mensen, 12 nationaliteiten, 5 facilatoren, 31 onbekende tools en 94 blokken post-its.

Het programma van de bootcamp volgde de fases uit het zogenaamde Design Thinking-proces:

DAG 1: EXPLORATIE: kwantitatief & kwalitatief onderzoek
Masterclass: MARE Research
DT Tools: Interviews, Persona Map, Value Network Map.

DAG 2: EXPLORATIE: inzichten verwerken, herdefinieren probleem
Masterclass: David Kester (Design Counsil UK)
DT Tools: Customer Journey Map, Stakeholder Map, Value Map, POEMS Map

DAG 3: CONCEPTUALISATIE & PROTOTYPE: ideeën bedenken, prototype bouwen
Masterclass: Ralf Beuker (Dean of the Design Faculty, DE)
DT Tools: Concept Development (en 7 handige brainstormtechnieken)

DAG 4: REALISATIE: pitch voorbereiden
Masterclass: Arnoud Koning (Manager GBS, Procter & Gamble)
DT Tools: SPOT

DAG 5: EVALUATIE: evaluatie, vrije invulling van topics, champagne!

Ziet er op zich helder uit, zo’n programma op papier. Maar zo voelde die week absoluut niet.

Het voelde als een warzone.

Maar dan absoluut in de positieve zin van het woord. Deze bootcamp was de meest hands-on training die ik ooit heb gehad, en dat is precies wat Design Thinking is: doen, doen, doen. Elke minuut van de dag was je bezig met een tool, een brainstorm, een masterclass of bezig met je team aan je oplossing te werken. De tijdsdruk was enorm, ‘over 15 minuten je idee pitchen aan de rest!’, en daar sta je dan met je team, nog geen idee, laat staan een consensus. En dan toch maar gewoon een keuze maken en doorgaan. Het begrip ‘shitty first draft’ is voor mij sindsdien een holy grail.

Ik snap nu ook beter waarom je deze afbeelding vindt als je online zoekt op ‘Wat is Design Thinking”:

Wat heb ik geleerd in die 5 dagen?

Vijf dagen waarin zóveel tools, classes, inzichten, speeches en methodieken voorbij komen, valt niet in één review samen te vatten, maar deze 7 dingen resoneerden bij mij het meest:

1. Design Thinking is een onzeker, non-liniair proces en je hebt moed nodig om dit te durven doorlopen. It’s all about the process. Herhaaldelijk heb ik gedacht tijdens de bootcamp: dit gaat meer tot niets leiden. Ik zie het niet meer. Waar zijn we? Help! Het resultaat na 4 dagen: een concreet idee met een succesvolle pitch. Wonderbaarlijk.

2. Ik dacht dat Design Thinking ‘slechts’ een methodiek was om a) innovatieve ideeën te realiseren, en b) die – vooruit dan- een probleem van de klant écht oploste. DT is veel meer dan dat. DT is een mindset. Het draait in wezen om het dichten van de kloof tussen organisatie en mens (dat is: zowel klant als werknemer).

“You don’t start a project, you start a movement.”

(Arne van Oosterom)

3. Ik noemde het al: shitty first draft. Perfectionisme is je grootste vijand: choose or loose. DT gaat om snel doen, snel leren. Dus eindeloos discussiëren over één idee was er niet. Het mooie daarvan is, is dat doordat je kiest en vooral doet, je altijd íets leert waar je mee verder kunt. Ons prototype bestond uit slechts 3 blokjes Lego. Perfect model bleek. Want alleen met een ‘crappy’ prototype bied je echte ruimte voor feedback en creatieve input. Ook verlies je geen tijd met het ‘perfect’ maken van je prototype, dat je namelijk –grote kans- toch weer verandert.

4. Why why why why why? Je denkt dat het makkelijk is, kwalitatief onderzoek en open vragen stellen. Maar dat is het niet. Tijdens het interviewen van toeristen op straat (‘So, what do you do with your litter?’) legde ik sneller dan ik dacht woorden in de mond. De 5 why’s boden houvast. Overigens, wanneer heb jij voor het laatst een klant echt persoonlijk gesproken?

5. De Tools. Ik ben officieel fan. Had ik de Customer Journey Map of Persona Map 5 jaar geleden al maar ontdekt. Dat had mijn werk een stuk gemakkelijker gemaakt. Een Design Thinking-tool is visueel, geeft houvast, vergemakkelijkt samenwerken en creëert een shared language.

6. Don’t judge a book by its cover. Mensen van wie je het niet verwacht blijken supercreatief. Die Amerikaan met zijn geruite blousje uit de corporate IT bleek verrassend originele ideeën te hebben. Een multi-disciplinair team is dus niet alleen noodzakelijk voor input uit verschillende invalshoeken, maar geeft mensen ook de kans uit hun ‘verwachte’ rol te stappen.

7. Last but not least: ik heb het gevoel aan het begin te staan van een nieuwe beweging. Ik geloof dat Design Thinking de toekomst heeft. En dat voelt op zijn zachts gezegd exciting.

Pluspunten van deze bootcamp:

  1. Ik ben onwijs nieuwsgierig geworden. Ik kan niet wachten om de DT-tools die voorbij kwamen nóg een keer in handen te hebben, maar dan met een nieuwe case.
  2. Topkwaliteit. Ik kan niet anders zeggen. De facilatoren, de organisatie (zelfs aan paraplu’s was gedacht), het eten en drinken, het materiaal waar je mee werkte, de kwaliteit van de sprekers: houd je van A-klasse, dan zit je hier goed. Trouwens, ook de tools van de DT Academy vind ik design-wise de mooiste die je online kunt vinden.
  3. Een club ‘corporate refugees’, dat is hoe de (drie) mensen achter de DesignThinkers Academy zichzelf noemen, wat ze gelijk heel aimabel maakt. En geschikt voor dit werk. Een corporate bedrijf dat een ander corporate bedrijf leert hoe ze anders kunnen werken, zou natuurlijk een contradictio in terminus zijn. Het is een menselijke club die gelooft in delen, co-creëren, transparantie en niets liever wil dan het DT-netwerk wereldwijd vergroten.
  4. Je gaat niet weg met wat losse visitekaartjes. Nee, je krijgt toegang tot een mooie, online community waar je alle (ex-)deelnemers van de bootcamp terugvindt (incl LinkedIn) en lijsten vol inspirerende artikelen en video’s over Design Thinking. Mooi staaltje aftercare.

Minpunt van deze bootcamp:

Ik denk het enige ‘minpunt’ wat ik kan bedenken is dat ik nog steeds niet goed weet hoe ik Design Thinking nu concreet in een organisatie zou moeten implementeren. Daar zaten meerdere deelnemers mee. Het blijft wat dat betreft toch nog wat vaag. Maar misschien is dat ook wel inherent aan het DT-principe. Het globale advies was: stakeholders voor je winnen, buddies zoeken, niet bang zijn en gewoon gaan doen. Ik hoop van harte dat die 23 andere deelnemers dit gaan doen bij thuiskomst. Dat is wat Design Thinking (en de mens), verdient.

Eindoordeel:

Ik heb absoluut mijn doel bereikt. Ik wilde meer weten over wat Design Thinking nu eigenlijk is, kennismaken met de tools, mijn netwerk vergroten, succesvolle cases zien van DT in de praktijk, andere Design Thinkers ontmoeten en: persoonlijke groei.

Oftewel: de tijd en het geld waard! Het kost €3150,- (excl. BTW) wat niet niets is, maar dan heb je ook wat. De Baak is ongeveer even duur, maar dan zit je niet in het hart waar Design Thinking plaatsvindt: namelijk bij de DesignThinkers Academy zélf. En daar wil je absoluut kennis mee maken.

Meedoen? Bekijk de volgende DesignThinkers Bootcamp: DT Bootcamp februari 2016, Amsterdam

 

DesignThinkers Bootcamp @ DT Academy, Amsterdam
4.6Topkwaliteit!
Inhoud programma (bieden ze wat ze beloven?)
Kwaliteit organisatie, materiaal, aankleding, sfeer